Makkie.reismee.nl

Puszta en Dacia

Na het passeren van de grens tussen Hongarije en Roemenie valt het eerst op dat de Lada's, Skoda's, Trabants en Wartburgs in de minderheid zijn. Hier heerst Dacia, de trots van Roemenie. Het meest geliefde model lijkt op de Renault 12, 25 jaar geleden nog in Nederland een hippe bak. De grensovergang zelfis slechts een formaliteit. Ik moet mijn paspoort voor het eerst laten zien maar daar blijft het bij. Ik mag verder over de snelweg. Maar aangezien het zondag is, is er geen hond op straat te bekennen.

Net was ik aan de Forint gewend ben en ik net dankjewel in het hongaars kan zeggen, begint het feest weer opnieuw, entel ik nu in Lei en zeg ik Multumesc.Roemeens is wel iets beter te volgen en menukaarten kun je soms redelijk ontcijferen. Zoniet dan kies ik iets uit en zie wel wat me voorgeschoteld wordt. Zo dacht ik laatst dat ik chinees te eten kreeg maar was het roemeense pot. Vooraf iets met Room en kaas, daarna aardappelpuree, rauwkorstsalade en natuurlijk vette worstjes. Cina blijkt avondeten te betekenen.

Een ander verschil is dat ik Hongarije een enorm schoon land vind. Genoeg mensen die met een bezempje de straten schoonhouden. Dat verschaft weer werk. Hier lijken de mensen niet al te beroerd hun lege flessen en troep langs de kant van de weg te dumpen.Waarschijnlijk hebben ze andere dingen aan hun hoofd en al hun tijd nodig om hun akkertje om te ploegen. Echt elk stukje land wordt benut voor graan en andere landbouwproducten. Welke andere weet ik niet maar het zijn vaak groene plantjes. En anders lopen er wel herders met grazende schapen. Iedereen lijkt op het land aan het werk te zijn. En alles gaat met de zeis, schop, hark, riek, paard en wagen. Waar een machine bij ons in een half uurtje klaar is doen ze hier drie dagen over met een paar man.

De Puzsta is Hongarije is enorm weids en vlak. Voor zover je kunt kijken zie je alleen boerderijen en akkerbouw. Vogels schijnen het hier ook goed te doen en ooievaars vliegener genoeg. Dorpjes met winkels zijn schaars. Met enige moeite vind ik een winkeltje waar ik een hamburger bestel bij een meisje met prachtige ogen. Ik denk dat ze zelf ook van hamburgers houdt. Veel hamburgers. De wind komt echter nog steeds uit het westen en het is dus heerlijk fietsen daar.Maar na een dag of vier wordt dat wel wat saai.Ik rij nog een halve dag met een andere nederlander tot aan de grens in Gyula. Valt op hoe makkelijk dat fietst met z'n tweeen. Voor ik het weet ben ik er. Een hele kleine camping in het centrum van een leuk gemoedelijk stadje, met uitzicht op een burcht, dit keer eens niet op een berg.

Ik neem een dag 'vrij' en doe een biotex wasje. Was nodig ook. Mijn broek is keihard van het zweet en is wit uitgeslagen. Mijn fiets wordt uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Ik scheer mezelf maar weer eens eens want een baard is niets. Je hebt er alleen maar last van en de sinaasappelsap blijft in m'n snor plakken. Eneen van de voortassen wordt grondig uitgespoeld omdat de chocopasta niet meer in de pot blijkt te zitten maar zo ongeveer als chocolademelk over de hele binnenkant verspreid is. De mieren hebben het eerder ontdekt dan ik. Na al dat harde werken ga ik naar een thermisch zwemparadijs en lig ik tussen de oudjes, in hotel-badjas, in een bubbelbad. Het water is zo'n 38 graden en ziet eruit als of je in de coca cola ligt. Ik ben helemaal klaar voor Roemenie!

Campings heb je hier bijna niet en wildkamperen zie ik nog niet zo zitten. Maar een pension of een cabana (houten hutje, niet meer dan dat, met blaffende honden enpiepende vogels in de dakgoot) zijn er wel en zijn goed te betalen. Datis hier de hoogste kostenpost. Eten en drinken zijn goedkoop.

Het vlakke landschap is vervangen door bergen, met bossen, weilanden, boeren, riviertjes en af en toe een leuke klim. Kleine dorpjes waar kippen, ganzen, paarden en geiten en tot nu toe gelukkig normale hondenrondlopen.Dan weer10 km klimmen, om 12 uur 's middags. Het gaat me redelijk af. Het is niet al te steil.Het laaste wat je met doen is halverwege stoppen, dan ben je gezien. Gewoon rustig doortrappen en bovenop de pas genieten van het uitzicht.Per toeval hebben ze bovenop net een kiosk. Voor zover je daarvan kunt spreken. Een houten gebouwtje, een oud mannetje met een hoedbuiten op een bankje, binnen niets anders dan een tafel, een houtkacheltje een een oud vrouwtje die me eenlauwe pepsi verkoopt. Aan dat ene tafeltje een man die met glazige ogen troosteloos voor zich uit zit te staren en bier drinkt.

En iedereen kijkt je hier aan. Ik heb nekpijn van het knikken naar mensen langs de kant van de weg die me aanstaren. Soms roepen ze iets of zwaaien ze. Op de maandagochtend markt in gehucht Gurahont parkeer ik m'n fiets naast de bbq en neem ik worsten als ontbijt. Dat doet iedereen hier, zo lijkt en ze drinken allemaal bier. Daarnaast worden worden er allerhande houtengereedschappen verkocht, alles nog met de hand gemaakt. Verder nog wat mensen metmeel en groenten. Het is er druk en wel gezellig.Zodra ik het dorp verlaat haal ik menig paard en wagen in.

Maar zodra je zoals hier in Cluj bent lijkt alles weer normaal. Het is grote stadzoals vele andere. Mensen zien er weer hip uit en lopen telefonerend op straat. Er rijden BMW's en Mercedessen, Mc Donald en KFC zijn er ook. Ikheb mijn bivak midden in een studentenwijk opgeslagen in een alleraardigst pensionnetje. Alleen maar barretjes en cafe's, fastfood en internetshops hier.Prima om een dagje te relaxen en uit te slapen.De weg hierheen was minder prettig. De hele middagfiets ik over en wegmet kuilen en gaten. Daar komt nog eens bij dat de ene na de andere vrachtwagen met grind me inhaalt of tegoemoet komt. Als dit tegelijkertijd gebeurt is het helemaal feest. Elke keer probeer ik m'n adem in te houdenom te voorkomen dat ik eenhap zand en stof inslik of een enorme blauwe walm inadem. Maar op een gegeven moment moet je toch weer ademen, en dat is meestal net als de volgende eraankomt.Later zie ik dat ze eenniewe snelweg aan het bouwen zijn.

En voor ik in het centrum van de stad ben moetik nogtwaalf kilometer over een drukke snelweg. Ik heb mezelf al aangeleerd niet achterom te kijken. Je wijkt dan namelijk vande rechte lijn af. Gewoon lekkerlaten gaan en maarafwachten wat je komt inhalen.Ondertussen hoor je wel of het een auto, busje of vrachtwagen is.(Het wordt wal lastig als er op ineens een jongedame in groene bikini de bosje uit komtspringen in een gebied zonder dorpjes in de buurt. Zeroept iets - ze mist een paar tanden - maar ik versta er niets van en zwaaivrolijk terug. Dat maakte de hongaarse puszta weerwat minder saai.)

De eerstepaar kilometer van Cluj rij je langs afschuwelijke grijze flatgebouwen. Daarna wordt het wel aardig en blijkt dat het best een leuke stad is.Straks maar een op een terrasje zitten en een boekje lezen. Zokom ik hier de dag wel door.

Reacties

Reacties

Ome Ed

He Makkebaas,
En weer een mooi verhaal. de verhalen worden mooier en mooier hoe meer je uit t keurige westen raakt. Gaaf om mee te maken.
Die vrouwen in bikini`s zijn waarschijnlijker nog goedkoper dan eten en drinken in Roemenie. Blijf er lekker vanaf, het is moeilijk verder fietsen met een bloemkool knop en waterzak! Have fun. Ed

Lobsen

Heerlijke verhalen. Ik geiet met je mee

Miez

Mak, je schrijft echt heel goed. Het is moeilijk uit te leggen aan mijn collega's. Telkens vragen ze wat er toch zo grappig is aan het werk wat ik doe.
Ik heb me een week op je update verheugd en word nu beloond met een omschrijving van een tocht door de middeleeuwen. De ervaring met de vrouw zonder tanden had wel iets uitgebreider gemogen, maar ik zie al helemaal voor me hoe je haar vriendelijk gedag zegt en intussen wat gas bijgeeft. Je blijft toch een heer! Geniet van je rustdag, je boekje en je biertje en hou ons op de hoogte van je volgende avonturen !!
Groet van Miez, uit het saaie Hoofddorp...

Boes

Makkie, we hebben het nog even over je gehad in Brugge met de mannen van VEW IV.
Een leuk stukje lees wederom, chapeau. Als ik zo haar beschrijving lees, kan ik me overigens heel goed voorstellen dat je die dame links laat liggen hoor. Een groene bikini kan echt niet meer!

Jos

Prachtig verhaal weer.
Volgende keer graag wel even een fotootje van groene bikinis met mooie ogen

Harold (inho)

He makkie,

Je bent weer goed bezig jongen. Wel iets anders dan een rondje IJsselmeer.

Wij hebben onze survivaltocht in Brugge ter nauwerna overleefd. O.a. het record terraszitten aangescherpt naar 12 uur op de Eiermarkt.

Waar houdt de reis op? Peking? Klinkt goed man, lekker op je gemak trappen en je ziet wel waar je uitkomt.

Have Fun!

Harold

Josie

Makkie ik maak me zorgen. Als er een vrouw halfnaakt, zonder tanden in de middle of nowhere schreeuwend op je afrent lijkt me dat een slachtoffer van een ernstig delict. Maar ach misschien was er ook niks aan de hand en heb je netjes teruggezwaaid.

Ik kijk al uit naar je volgend verhaal.

Lieve groet

hans en dineke

wat een prachtig verhaal weer , ik zou een uitgever
zoeken als je weer thuis bent dan stroomt het geld binnen
we zijn blij dat je reis zo voorspoedig verloopt en dat
je geniet van alles wat je ziet
heb verder nog een goede reis naar de Zwarte Zee
Liefs pa en ma

Pieter

Hoi Makkie ik geniet echt van je verhalen en ook je fotos zijn fantastisch, moet je echt iets mee doen!

Ik dacht dat je na Costa Rica niet meer zou schrikken van een paar gaten in de weg. Hier gaat trouwens alles goed, ben hard bezig met dakdekken vorige week een "groen" dak verkocht voor een Mc Donald´s.
Word een project met veel publiciteit, goed voor ons.

Veel plezier en bedankt voor de prachtige verhalen en fotos!

Pieter

Ellen

Lieve Makkie,
Wat een inspirerende verhalen (op die groene bikini na dan alhoewel daar mogelijk een psychothrillertje in zit)! Echt genieten om alles te lezen en de prachtige foto's te bekijken. Geniet ervan!
X

Marten

Hey Geert Makkie. Je rijdt je de tandjes! Goed hoor. Blijf ff hangen in dat Cluj. Klinkt prima daar.

patrick

makker! Mooie story, geniet ervan! makkie met baard .... tjemig! Je bent al lekker op weg naar odessa! keep it up dude! Vrolijke groetjes, patriek

matthijs

1882 km van huis, 19 uur in een auto. zou saai verhaal worden. terug via griekenland albanie en italie, die komma moet een vraagteken zijn.
Groet,
Matthijs

Gerben

Hoi Makkie,

Leuke verhalen en ook nog leerzaam. Ik heb net een uitje georganiseerd met me werk. Een fietstochtje in en rond Den Haag gemaakt. Alhoewel heel Den Haag vol hangt met verkeersborden, en je echt niet kan verdwalen, kregen wij een gids mee. Maar dan heb je ook wat hoor. Nu weten we tenminste waar we Denhagelslag moeten kopen. En Makkie Lei in Nederland is het landbouw economisch instituut, mijn werkgever, vandaar al die landbouw.

groetjes Gerben

Ray

Hey mak,

HEERLIJK verhaal weer!
Veel plezier, bier en een goeie reis verder.

GRay

Muriel

Ha die Marc!!

Wist niet dat je de banden ondergebonden had om zuks een schone reis te maken!! Hoorde het van Japser en ben gelijk effies gaan kijken... Echt cool!!

Ga in augustus naar Sziget festival in Budapest, dus als je in de buurt bent kunnen we wellicht een Hongaars biertje nuttigen...? :-)

Nou trap er lustig op los, genieten wij van je uitermate vermakelijke epistels...

Toedels

Riel

Anthony

Hey Geert Makkie, (ff gepikt van Marten)
Blijf ons overladen met mooie verhalen. Inmiddels ben je onze enige 'echte' Oost Europa deskundige. Dr. Clavan heb ik nooit gehoord over groene bikini's uit Roemenie. Ga zo door! Weer ff een tandje erbij!

Josie

Hey Makkie "noodweer op de Balkan", kopt het Parool. Hou je het een beetje droog daar?

Lieve groet vanuit zonnig A'dam

fl100,=

had me pa gelijk?? ;-))

Lars

In Nederland hadden we ooit een geweldige Dacia site: http://www.dacialoganmcv.nl/ Dat was een erg populaire site over één specifieke auto. De maker van de site mocht zelfs naar de fabriek van de auto in Roemenië, omdat zijn site zo populair geworden was. Erg jammer dat die site niet meer wordt bijgewerkt, ik heb er mijn voorliefde voor Roemenie vandaan. Keep up the good work, en een gelukkig nieuwjaar..!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!