Makkie.reismee.nl

Wenen

In de trein bedenk ik me dat ik dat ik geen plattegrond heb van Wenen. Althans, die heb ik wel maar in de tent achtergelaten. Hoef je er niet mee te slepen. Maar zoals in elke grote stad hebben ze bij het station natuurlijk wel een Tourist Information. Loop Amsterdam CS uit en je ziet een grotei meteen aan de overkant. In Wenen blijken ze dit niet nodig te vinden. Aldus ga ik op goed geluk rechtsaf. Weinig bijzonders te zien, op druk verkeer na. Het is spitsuur. Ik vermoed dat ik verkeerd gelopen want nog steeds is er niets belangwekkends te bespeuren. Wat bochtjes naar rechts dan maaren zowaar een groot gebouw. En even verderop zie ik de eerste touristen lopen.

Ook zie ik een winkel, gespecialiseerd in landkaarten. Prachtwinkel. Een van de opdrachten was een landkaart van Hongarije te kopen.Helaas is het nog lang geen 10,00 uur dus besluit ik later terug te komen, de winkel is nog gesloten.Ik wandel nog wat verder en ga op zoek naar een outdoor-winkel om nieuwe brandstof te kopen. Ik vraag wat mensen en die sturen me een stuk verderop. Ofdie mensen praten hier zo raar of ik luister niet goed maar nooit lukt het me direct ietsvinden waarnaar ik op zoek ben.Na lange tijd zie ik iets van een sportwinkel. Maar het gezochte artikel hebben ze niet. Ik wordtnaar drie blokken verderop gestuurd. Normaal hebben ze daar wel het gevraagde maar nu is het uitverkocht, zo blijkt.Een paar blokken verder hebben ze het zeker.

En jawel na anderhalf uur lopen heb ik eindelijk wat ik zocht. Op de terugweg besluit ik weer naar de landenkaarten-winkel terug te gaan. Ondertussen zie ik de enedom, baseliek, museum of paleis na de andere voorbijkomen. Het een nog groter dan het nader. Maar echt boeien kan het me niet. Het ziet er allemaal kolossaal uit enis best mooi, maar daar blijft het voormij bij.

De lunch wordt deze keer genuttigd bij de Burger King. Das weer eens wat anders dan Bratwurst met Schwarzbrot en senfe. Van binnen ziet deBK er fantastisch uit, een oud gebouw met prachtige pilaren en ornamenten. Zeker een bezichtiging waard.Je kunt hier zelfs ook bier bestellen. Verstandig als ik ben besluit ik dat niet te doen. Daarentegen krijg ik een liter cola voor mijn neus. Achteraf benieuwd wat gezonder is.

Alles in Wenenis gerelateerd aanBeethoven, Mozart, Fransz Joseph of Sisi.Mannen in Mozart pakken proberenme een museum in te lokken maar ik hap niet toe. Als souvenir doen de Mozart Kugeln hetgoed. Nogsteeds hetzelfde verpakt als20 jaar geleden bij de HEMS. (12 in een klein kratje)

Ondertussen heb ik de Tourist Information gevonden. Een plattegrond vertelt me dat ik alle bezienswaardigheden wel zo'n beetje gezien heb. Dat treft dan weer. De plattegrondzegt echter niet waar die kaarten winkel zat. Ik weet het ongeveer maar niet exact. Ik doolnog lange tijd door het sjieke centrum met alle dure winkels. Want daar was het ergens in de buurt.

Als ik de hoop bijna opgegeven heb vind ik om 15,15 uur de winkel. En ze hebben de juiste kaart, zo ook een van Roemenie.Een geslaagde dag dus. Want bij de BIPA heb ik ook al nieuwe tandpasta en douchegel gekocht.

Nog even een internet cafe zoeken. Ook dat blijkt niet mee te vallen, of je moet 2,60 Eur per 20 minuten willen betalen. Dat weiger ik dus duurt het nog driekwartier voor ik een normale gevonden heb. (In De Clercqstraat heb je er volgens mij alleen al mee dan vijf). Uiteindelijk lukt ook dit en aldus bijdeze de eerste foto's.

Ik heb Wenen bezocht en een hoop gezien. Van een rustdag is het niet echt gekomen. Ik ben de stad 6 keer rondgelopen, maar dat had ik zonder plattegrond ook wel gedaan.De volgende keer neem ik de paardenkoets.

violy gepollo

mooi fotos, en goed gedaan marc keep it up, ik ben trots op jouw. you are brave.....................................
more success for the next biking,
groetjes,

Marten

Hoe oostelijker je gaat hoe raarder ze gaan praten Makkie. Maak je geen zorgen over Wenen hoor. Op zaterdagavond ben ik hier ook regelmatig de weg kwijt. Succes man. Je gaat lekkerrrrrrr!

jos

He dappere broer. Om me een beetje in te leven heb ik ook een Duits weekendje met bier, bratwursten en Spartaanse leefomstandigheden achter de rug. Ben alleen niet op de fiets gegaan, dat ging me een beetje te ver. Mooie verhalen verder. Ga zo door !

Tijn

Mak, met bewondering lees ik je verhalen. Dat mijn ochtendtrip naar het station normaal gesproken begint per fiets, maar té vaak eindigt in een bus (halverwege ligt die zeer aantrekkelijke bushalte) doet me van schaamte blozen. Maar ja, ik heb ook maar een 89-euro-V&D-fahrrad. En dan lijkt 5 kilometer al snel een tripje Wenen. Vind ik.

Geniet lekker, jongen!

Erikkie

Hey Makkie,

De verhalen zijn de moeite waard en de foto's zorgen ervoor dat ik deze tocht niet hoef te ondernemen, dank daarvoor.

Ga zo door en geniet van de onverstaandbare mensen en het lekkere bier!

hans en dineke

we zijn apetrots op je vanwege je humoristische manier van schrijven en de mooie foto's
wat beleef je veel; holland is zeker wel heel ver weg
nu je zoveel van de wereld ziet
hopen dat het mooie weer ook jouw richting uit komt
en dat je 's morgens in het zonnetje voor je tent kunt onbijten
en nu dus naar Hongarije naar het spannende deel
van je reis (ook wat taal betreft)
maar jij komt er wel weer uit
goede reis verder geniet ervan

miez

Makkie, ik heb goed nieuws voor je:

eenheid Kcal
coca-cola 25 cl 70
coca-cola light 25 cl 1
pils 25 cl 110

Vergelijk het met kilometers.
Als je in een keer goed zo fietsen, zou je misschien 70 km per dag afleggen. Daar jij nog wel eens een afslag wil missen, fiets je gemiddeld 110 km per dag.
Al die extra km's verbranden een heleboel calorieen.
Ik zou het wel weten, als ik jou was...

Wim den Held

Hi Marc,

Met interesse volg ik je reisverhalen. Een hele prestatie om al zover gekomen te zijn. Alleen dat verhaal van de trein naar Wenen snap ik niet zo goed. Ik dacht dat je zou gaan fietsen, of heb ik wat gemist. Ik wens je nog veel plezier toe!
Wim

Elles

Hi Makkie,
Erg leuk om over jouw avonturen te lezen! Al eerder gezegd, maar er rust echt een schrijftalent in je. Geniet van de rest van de reis en ik zie er naar uit meer te lezen.
x, Elles

violy gepollo

Hoi Marc,
Heel interessant en ik geniet van je reisverhalen en nog maals ik wens je veel plezier met jouw adventure, tot de volgende issue........................................................
groeten.
Violy

mantel(m)pakkie

Makkie, moet ik effe die geweldige landkaart zonder fouten opsturen naar je, wie weet helpt het om je weg te vervolgen. hoeveel geel met rode prachtige autootjes heb je al geteld? zo helemaal alleen, je bent zielig..... enjoy makkie we zijn gewoon allemaal vet jaloers en genieten van je berichten!

Mark B

Mak, is Amber er al op de opoefiets? Begin me zorgen te maken...

Have fun kerel, enne... bij twijvel pils bestellen