Makkie.reismee.nl

2 x fout is goed

Altdorf (inw. < 100). Een weg met enkele zijstraatjes. Wat huisjes en een boerderijtje. Niemand op straat, geen verkeer. Per toeval bevindt zich er toch een Gasthof, gerunned door de familie Karg, zo staat vermeld op het uithangbord. Restaurantje en een terrasje.

Het is warm vandaag, benauwd. Uur of twee. We zijn in het land van 'Gruss Gott', waar men praat zoals 'Der Kaiser', met zo'n opvallende 'R'. Twee tafeltjes bezet, met zo lijkt het wat lokale figuren. Fiets neer gezet en en biertje besteld. Geen lullig fluitje of vaasje. Daar lachen ze hier om. We zijn in Beieren dus krijg je een grote pul. Ondertussen ook nog wat te ten besteld bij het meisje. Ze draagt zo'n bordeaux rode jurk en een vrolijk wit blousje. (Navraag leert dat ze niet kan fietsen).

Bang om m'n bier warm te laten worden, en dorstig als ik ben, is het op tegen de tijd dat m'n eten, 2 Wiener nogwat, geserveerd wordt. Toch nog maar een bier besteld. Ondertussen arriveren er nog wat gasten, waaronder enkele motorrijders. Ik benijd die jongens niet. Ze mogen dan wat sneller de bergen oprijden, ze zitten daarentegen in zwarte leren kleding ingepakt, met een intergraal helm op hun kop. Dan toch maar fietsen.

Dit zo ongeveer wat er op zondag middag gebeurd in Altdorf, in het Altmuhltaler Naturpark. Zou hier nooit terecht zijn gekomen als ik niet tot tweemaal toe volledig fout gefietst was. Ik was zinnens gewoon de Altmuhl rivier te blijven volgen tot die ergens in de Donau terecht zou komen. Maar voor ik er erg in had was ik volledig afgeweken van de route. Per toeval ontdekte ik de Duitse-Limes-Route, en kon ontdekken dat ook deze redelijk in de goede richting ging. Glooiend landschap met velden vol gele bloemen, bossen, kleine dorpjes en van die leuke heuveltjes. Het ging 15 km goed tot ik ook hier weer het spoor bijster was.

Toen zelf maar een route over de provinciale wegen genomen. Grote gele verkeursborden, dat gaat tenminste wel goed. En aangezien het zondag was, is het rustig op de weg. En ik heb toch een helm op.


Eergister in Regensburg aangekomen - zeer de moeite waard - waar ik eerst op zoek ben gegaan naar een oude vriend, bekend van een vroegere vakantie in Ravanna in Italie. Deze buurman op de camping had de gewoonte de hele dag keihard z'n autoradio aan te zetten met dreunende muziek. Zijn grootste plezier was echter dat hij de hele dag voor zijn auto zat te blowen, dacht zelfs dat berm langs de wegen een grote hennepplantage was, en had ondertussen niet door had dat hij enorme brandwonden op zijn schouders aan het kweken was van de brandende zon. Ik heb me rot gezocht naar een rode auto met een nummerbord beginnend met RE-GI maar heb niets kunnen vinden. Rogier, helaas. Maar dit terzijde.

Het weer is hier net zo voorspelbaar als in Nederland. Als het drie dagen mooi weer is moet het een keer foutgaan. En jawel, al twee dagen rijd ik over fietspaden bezaaid met bladeren, takken en omgewaaide bomen. Huizen met schade, en de jongens van de plantsoendienst maken overuren. Het heeft geonweerd, gebliksemd, gegoten en gewaaid. Maar wel nadat mijn tentje keurig droog opgezet was en ik op een overdekt terrasje zat.

Momenteel in Passau, de laatste stad in Duitsland alvorens ik Oostenrijk infiets. Gister aardig door kunnen trappen. Een vlakke etappe met wind mee en brede goede fietspaden. 125 km stond er uiteindelijk op de teller. In een klein dorpje m'n tent opgezet. Wilde een macaroni maaltje koken (zo'n alles in een pakket, super handig, 5 minuten werk) maar het kooktoestel weigerde. Vermoed dat de brandstof bijna op is. Gevraagd naar een restaurant in de buurt maar dat was gesloten. UIteindelijk driekwart van een salami worst en een zakje pinda's kunnen nuttigen. Vanochtend echter stond om acht uur de bakker al op de camping dus heb ik de schade weer inghaald.


Reacties

Reacties

Miez

Tjee Makkie, je kan niet alleen goed fietsen, maar je hebt ook talent als schrijver. Het is erg boeiend, het spreekt tot de verbeelding. Vooral die Wiener-nogwat. Weet je trouwens dat je ook foto's op deze site kan plaatsen?
'Het Beste' van een jaloerse volgeling...

Jeoff

Man, je hebt al heel wat kilometertjes afgelegd!Nog ff doortrappen en je bent er...

En kan je niet wat fotootjes plaatsen de volgende keer?

In afwachting,
Uw Ton

Syl

Wow Makkie, ik ben helemaal onder de indruk (als ik dat al niet was van jou ;-)

Gewoon bijna helemaal naar Oostenrijk gefietst, terwijl ik mijn woon-werk-verkeer (max. 5 min.) al veel vind!

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar wat beeldmateriaal maar op zich schrijf je beeldend genoeg hoor!

Hele dikke kus en tot de volgende keer,
Syl

ELWIN

Hey Makkie,

zo te lezen gaat het allemaal prima op dat fietsie van je. Leuke en boeiende verhalen hoor! Waarschijnlijk dik je het allemaal wel wat aan, want ik dacht je nog te zien toen ik dit weekend nog naar Den Bosch reed.
Wel leuk voor de mensen die geloven dat je al bijna in Oostenrijk zit.

Nee hoor Mak, ik ben trots op je. Ik denk dat velen ook wel dromen van het avontuur. Jij doet het en je doet het goed! Ik houd je in de gaten en ik voeg me bij Mies over je schrijfstijl, die is fijn en boeiend om te lezen.

Tot de volgende! Veel rijplezier!
Elwin...

Jochem

verbeek, ik word per post sjaloerser. potverdikkeme, dat glooiende groen, de woeste wegen, pulletjes bier van in colour locale gestoken meisjes. blijf schrijven aub.

Bas

Makkie,
Ik moet me aansluiten bij bovenstaande lovende woorden. Oostenrijk is voor jou een "makkie", je bent er bijna!

Matthijs

Het Grüss Gott gaat vanzelf over in Sieg Heil. Oude tijden herleven. Pak je niet een stukje sudetenduitsland mee? Alhoewel de oostenrijkers niet onder doen voor die goede oude tijd.

Ik sluit me aan bij Miez en Jochem, blijf schrijven en een foto van een pulletje zal ons zeker doen watertanden!

Matthijs

Oh ja, en een foto van zo'n meisje in een folkloristisch pakje !

Lies

Hee lieve Makmans,

Uiteraard kan ik bovenstaande niet overtreffen, maar me alleen maar bij aansluiten. Goede nieuws vanuit Nederland is dat captain Ray ons afgelopen zaterdag voor het nieuwe seizoen heeft ingeschreven en dat het hier momenteel zulk mooi weer is dat ik hier ongegeneerd en vooral naar hartelust (buiten) kan roken!

Heel veel plezier enneh... deze vrijgezelle dame stuurt wel een lekker pakketje naar je volgende bestemming:-) Zonder tent was t toch?

Ray

Makkie,
Speciaal voor jou ga ik zometeen een Wiener schnitzel eten!!

Ben trots op je!!

GRay

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!